Er det mulig å spare 11 000 kroner på en telefonsamtale?
- Natalie Lorentzen

- 11. aug. 2020
- 2 min lesing
Oppdatert: 5. apr.
To bilverksted, to telefonsamtaler, to pristilbud. 11 000 kroner i prisdifferanse!

Jeg har hørt historier og lest mange advarsler om store prisdifferanser hos bilverksteder, spesielt med fokus på merkeverksteder. Helt ærlig, så trodde jeg ikke at differansen var så stor som det vi opplevde.
Den uheldige mannen
Min mann er flink på mange områder. Han går nok ikke helt under kategorien en Handyman, men han er god på kreative praktiske løsninger. Det ser sjeldent bra ut, men fungerer etter formålet. Det er kanskje en av årsakene til at jeg ikke slipper han helt til i huset. De som har vært på besøk hos oss har nok lagt merke til en del unike elementer her og der som kan vekke en del spørsmål, men som sannsynligvis bare lar være å si noe på grunn av god oppdragelse. Og det takker vi for.
Men, en ting er sikkert, han har alltid vært flink på å skifte dekk på bilen. Det er hans ansvar, ene og alene og etter mange års praksis har denne oppgaven blitt utført med stjernekarakter. Han har et par ganger prøvd å gi meg opplæring i dekkskiftefaget, noe jeg har år etter år avvist med god begrunnelse: "Kjære, det er viktig for meg å gjøre rom til deg i forholdet vårt. Vi alle har ulike talenter og når vi først er god på noe, bør vi skinne på dette området. Jeg gir deg rom til å skinne!" Heldigvis har jeg kommet unna med dette i alle år.
Så skjer det! Han kjøper nytt verktøy. Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor man på død og liv skal endre ting som fungerer, men aksepterer at i disse digitaliseringstider at også denne oppgaven blir berørt. Problemet er bare det at mannfolk leser sjeldent bruksanvisning og sannsynligheten for at ting kan gå galt er noe større hos menn enn kvinner på grunn av det.
Lang historie, kort. Hjulet ble ødelagt.
Man for-spør seg aldri!
Vi ringer til verkstedet vårt og ber om pris. Får antydning at det vil koste 7-8000 kroner å reparere det. Vi sukker og jeg himler med øyne, men aksepterer situasjonen. Når bekreftelsen på verkstedtimen kommer inkludert prisoverslaget får vi hakeslep. 12 000 kroner! Hadde det vært samme summe som ble antydet i telefonen, hadde vi bare møtt opp og betalt. Men, siden prisavviket var såpass stort ville jeg ta den ekstra telefonen. Jeg ringte en venn! fikk anbefalt et ikke merkeverksted som hun hadde god erfaring med. Vi forklarte problemet og fikk antydet i telefon at det vil max koste 5000 kroner, men at de først ville se på skaden, muligens det gikk an å reparere og da ble det ikke så dyrt.
3 dager senere satt vi med reparert hjul og en regning på litt over 1000 kroner. Jeg ville klemme mannen! Altså verkstedmannen.
Det å reparere ting er tydeligvis helt ut i dagens samfunn. Alt skal erstattes med nytt! Det er lettere og mer lønnsomt. Jeg er av den gamle skolen, og støtter virksomheter som prøver å ta vare på det som er. Ærligheten varer lengst og vi har fått oss et ny stamverksted. Det er her jeg vil legge igjen pengene våre i fremtiden!



Kommentarer